Sunday 24 March 2013

MERAWAT TUMIN KAKI MEREKAH

Merawat tapak kaki merekah bukannya mudah. Ramai yang mengalami masalah sebegitu tanpa mengira jantina dan umur. Tapak kaki yang merekah sebenarnya berpunca daripada kekeringan kulit yang kritikal yang mana ia akan menyebabkan kulit yang tebal akan merekah dan membentuk garis-garis halus pada tapak kaki.
Apabila masalah ini dibiarkan tanpa rawatan, garis-garis kasar ini akan berkembang menjadi semakin besar dan kasar, sehingga mendatangkan ketidakselesaan dan kesakitan ketika berjalan. Masalah ini boleh dirawat dengan menyapu pelembab atau losyen, tetapi bagi yang tidak serasi menggunakan perawatan sedemikian, bolehlah mencuba petua yang dikongsikan dibawah. Semoga ianya serasi dengan anda.

1. Asam jawa
Bersihkan kaki anda terlebih dahulu dan lap. Kemudian sapukan dengan sedikit asam jawa pada bahagian tumit anda yang bermasalah dan biarkan untuk beberapa minit sebelum dicuci. Amalkannya setiap malam sebelum tidur. Seelok-eloknya gunakan asam jawa segar, tapi jika tidak ada, boleh juga gunakan asam jawa yang telah diproses.


2. Garam
Sapukan bahan pelembab atau losyen setiap hari pada kaki anda dan paling penting adalah merendam kaki anda pada air yang suam-suam kuku dan dicampurkan dengan garam. Amalkan merendam kaki ini seminggu sekali.


3. Daun betik muda
Rendam kaki anda dalam air suam terlebih dahulu. Kemudian ambil daun betik muda dan sapukan getahnya pada bahagian tumit yang pecah. Biarkan sehingga getah itu kering sebelum dibersihkan dengan air. (Jangan gunakan sabun).


4. Kemboja
Ambil sepotong kulit batang kemboja dan rebuskan ia dengan tiga liter air sehingga mendidih. Air rebusan itu digunakan untuk merendam kaki yang bermasalah.


# moga dengan tips ini dapat membantu anda dalam menyelesaikan masalah tumit kaki pecah . SELAMAT MENCUBA








No comments:

Post a Comment